Niet aan het eind, maar al tijdens de looptijd van een project of proces is het handig om te beoordelen wat het oplevert. Je wilt immers wat bereiken, dus wilt ook graag weten of dat lukt en hoe je kunt bijstellen. Ook klanten, investeerders en opdrachtgevers worden graag op de hoogte gehouden over wat er goed (en minder goed) werkt.
Stel jezelf daarom tijdig vragen als: hebben we de doelen nog scherp? Wat zijn de belangrijkste effecten die we bereiken? Wie zijn de ontvangende partijen? Welke partijen hebben er nog meer belang bij? Staan we nog achter onze missie? Of verschuift die misschien wat? Zo kun je steeds bijsturen en blijf je continu verbeteren. Door vooraf te bepalen wat je wilt bereiken en daar de juiste indicatoren bij te bepalen, kun je tijdens het proces het succes ervan in beeld brengen.
De beleving, die telt
In maatschappelijke projecten lijkt het soms moeilijk om in beeld te brengen wat het oplevert. Effecten als ‘verhoogde zelfredzaamheid’, ‘verbeterde leefbaarheid’ en ‘veiligheidsgevoel’ laten zich nu eenmaal moeilijk uitdrukken in cijfers. Gelukkig is er steeds meer aandacht voor het meten van kwalitatieve gegevens: het gaat dan om de beleving van de klant, cliënt of betrokkenen, die telt. En die kun je meten! Daar zijn verschillende tools voor, met een simpel gesprek maak je al een goed begin.
Tot slot
Een social impact meting doe je niet zomaar, maar is heel waardevol om te doen: door samen te beoordelen wat de belangrijkste effecten zijn, ontstaat er vaak veel energie om dit verder te brengen. Ook blijf je zo zelf aan het stuur van je project, en heb jij je verhalen (okee, én cijfers!) voor je opdrachtgever paraat.
Meer weten?
Een voorbeeld van een recente impactmeting die ik samen met Alexandra Sfintesco van Buro Bries uitvoerde is die voor de buurtgerichte werkwijze van de Veiligheidsregio Groningen.